#metoo!

Ja, absolut det har hänt mig också!
Men jag är ändå relativt skonad om man jämför med andra berättelser jag läst. Mitt liv har inte direkt blivit märkbart påverkat, så jag har ju haft tur på sätt och vis. Fast egentligen är det "lilla" jag har varit med om inte okej heller! Ibland är det lite svårt att veta hur illa det är liksom.. Om man dansar med någon på en klubb och den personens hand rör sig lite frågande emot min rumpa, är det okej? Det är väl olika för olika tjejer kanske.. Jag tycker väl att om man säger till en gång och dom fortsätter så är det ju defenitivt inte okej. Sen beror det ju på vilket sätt personen gör det. Är det lite försiktigt och frågande, är det ju en sak, men att bara grabba tag är ju en annan. Den där frågande handen brukar jag hanter på följande sätt. Jag förflytar handen till ett okej område, skakar på huvudet och sätter upp ett finger, a.k.a "Strike one", "Three strikes and your out" liksom. Men obekvämlighetsgraden är ju individuell. För vissa tjejer kanske det är en strike och du är ute? Vissa kanske vill att han ska ta på henne och vill ta på honom? Det finns ju tjejer som taffsar också, kanske inte är så bekvämt för killen ALLTID heller.. Tänk om en tjej taffsar på en gay kille? Det skulle ju kunna va riktigt obehagligt för honom! Ja det är rörigt! Men jag kör på mina regler, försiktigt frågande händer och respektera min respons!
 
Det värsta jag har varit med om när det gäller sexuella trakasserier,
hände på tunnelbanan. Var nog förmiddag en vardag om jag minns rätt. Det var inte så jätte mycket folk, jag satt ensam i ena sidan av tunnelbanevagnen. Plötsligt kom en snubbe rusande förbi mig, när han hade passerat mitt säte vände han sig om och stirrade på mig.. Han verkade nervös och liksom ryckig. Jag tittade bort och han dök ned och satte sig framför mig, fast det som sagt fanns massor av lediga platser. Han stirrade på mig hela tiden och så såg jag att han satt och smekte sig själv mellan benen.. Han försökte även nudda mina ben med sina. Jag tittade bort och varje gång han försökte nudda mig så drog jag undan. Jag var lite chockad och just då tänkte jag att "jag ska sitta kvar han ska inte tvinga mig att flytta!" Det här var ett antal år sen, om det hade varit nu så hade jag nog försökt att säga åt honom att dra och om han inte hade gjort det skulle jag ha dragit själv, skulle även ha ringt SL´s trygghetsnummer också (020 120 25 25 lägg in det i mobilen om ni rör er i SL-trafiken, tycker jag!). Då visste jag inte att det fanns. Det hela slutade i varje fall med att jag gick av där jag skulle, varpå han verkade bli jätteförvånad ryckte till och kollade efter mig typ. En tant kom fram till mig när jag gått av också hon sa att om jag inte hade gått av själv när jag gjorde hade hon tänkt ta med mig ut för att han stirrade "väldigt otäckt" på mig. Det stör mig att han inte åkte dit!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Miss Baby Peaches:

Det är sjukt hur vidriga vissa är alltså!

Svar: Verkligen, det är läskigt när folk inte har spärrar! Man blir äcklad!
Sandra Rosén Dahlgren

Kommentera här: