Vardag, Höst och Ångest!

Hej på er! Jag är lite rädd för att tappa greppet...
Är inne i en period där det känns som om allt jag gör blir skit. Det är svårt att bli inspirerad, bloggar mindre, gör mindre över huvudtaget, sover mer.. Göra mitt bästa med att sköta det jag måste det är väl det som tar mer energi kanske. Har ju startat upp en del nytt och så på senaste tiden. Balans är vad man behöver, men det kan va svårt att uppnå.. Fast balans i livet är i alla fall mitt mål! Är den någon annan än jag som har vardagsångest förresten? Ni vet när man liksom mår dåligt av det där vardagliga och tråkiga rutiner. Jag antar att det kommer ifrån när man var liten och gick i grundskolan. Då var det ju fisk i matsalen på tisdagar, soppa på torsdagar, mattelektion, skolbussen, "Hjärnkontoret" och "Lilla Aktuellt" på tv, gå och lägga sig tidigt, köttfärssås och spagetti till middag varje vecka.. Såna saker fick jag vardagsångest av när jag var liten. Och så fort jag  måste göra något tråkigt och vardagligt som att tvätta till exempel, så triggas dom där känslorna igång.. Men det gäller väl att hitta en balans där också. Gör man något tråkigt så får man försöka göra något riktigt roligt sen för att kompencera, men det gäller ju att ha tid, Balans som sagt :), det ska jag försöka finna :)!
 
En annan sak som kan ge en både vardagsångest och annan sorts ångest är ju sjukhus och vårdinrättningar. Var tvungen att besöka ett sånt ställe i veckan.. Men det gick ganska bra ändå. Besökte vårdcentralen för att göra ett picktest (a.k.a allergitest) och prata om andningen genom näsan (som har varit dålig och jag har provat nässpray). Resultaten var lite blandade. Fick både väntade och oväntade besked. Jag är allergisk emot katter, vilket jag visste (kommer aldrig att leva utan katter ändå ♥), fick däremot veta att jag inte är allergisk emot varken hundar eller hästar, så topp :)! Vet ju att jag tål min chihuahua, men trodde att jag kunde va allergisk emot andra raser, men tydligen inte :). Angående näsan så ska jag fortsätta med spray och sen tyckte doktorn att jag ska börja skölja näsan med koksalt.. Verkar ju inte helt behagligt men får väl prova.
 
Det var höstigt ute, något som jag har börjat älska nu men fick ångest av när jag var liten.
 
 
Väntar på min tur på Vårdcentralen. Kölappar och kvitton är som snyggast när rullen håller på att ta slut, med rosa rand :)
 
 
Pricktestet.. (Har gjort tidigare men då var det inga nålar involverade vad jag kan komma ihåg..) Denna gång var det både nålar och tejp. Dom lägger en liten droppe med olika allergiämnen vid varje nummer och så sticker dom hål så att ämnet kommer in under huden. Efter en kvart börjar det svullna upp om man är allergisk.
 
 
När det var överstökat, gick jag emot bussen. Såg denna snygga poster, gillar verkligen designen på bokstäverna! Det var reklam för en utställning som jag nog ska gå på mer info finns här!
 
 
Höstigt med dignade äppelträd! Hemma har vi typ inga äpplen i år :/
 
 
Sommarblommor som fortfarande står stolta. (Vill ha krukorna!)
 
 
Men det är hösten som jag vill ha nu. Längtar tills trädkronorna blir helt röda och gula!
 

Kommentarer:

1 M:

Jag vet inte om ångesten jag känner är vad du kallar vardagsångest. För mig är vardagsångest sån där ångest som bara ligger och gror i bakgrunden utan att jag egentligen vet varför jag har ångest. Hösten har också varit så ångestframkallande. För mig är hösten förebudet om död och kallt. Men jag försöker lära mig att se det positiva och mysiga i årstiden.

Bilden på löven vid trottoarkanten var riktigt fin. Den gillar jag.

Svar: Nja kanske inte riktigt den ångesten jag menade, fast jag vet om och har den ångest du syftar på också, det är väl den typ av ångest som kallas "generaliserad ångest", typ. Fast dom kanske länkar in i varandra i och för sig, är svårt att hålla isär allt. Vet vad du menar har också sådär att man känner sig orolig och ångestfylld utan att man egentligen har någon anledning (även fast det nån stans antagligen finns en anledning). Nä det där med ångest, tankar och känslor kan va en riktig härva... Hm ja, det finns ju en del nackdelar med hösten också men bra att du försöker fokusera på det du tycker är bra med den :)! Tack så mycket, va kul att du gillar bilden :)!!
Sandra Rosén Dahlgren

Kommentera här: