Köpenhamnsweekend - Kyrkan, Slottet och Skulpturerna!

Här kommer första delen av dag två på min födelsedagspresents-weekend i Köpenhamn!
Del 1 av resan finns att läsa här! Andra dagen i Köpenhamn var händelserik och jag tog typ hur mycket bilder som helst, så får dela upp dagen i två inlägg.
 
På förmiddagen traskade vi oss igenom staden och tog en titt i en vacker kyrka, kikade på drottningens domäner och en väldig massa statyer, inklusive den som måste vara Köpenhamns kändaste, "Den Lille Havsfruen". Det var mulet och grått väder (fast ganska varmt), men blev ändå en vacker och inspirerande förmiddag!
 
Påklädd, sminkad, piffad och redo inför dagen! 🤳
 
 
Vi gav oss ut på stan, min Syster och Jag ❤. (Blev nåt skumt med den här bilden, vet inte vad mobilen gjorde...)
 
 
Såg det här fina huset. Coolt att bygga in ett mönster med tegelstenarna!
 
 
En vacker, maffig grind som fick rama in konstverket som stod längre in.
 
 
 Utanför kyrkan fanns det också fina grindar och staket!
 
 
Här är kyrkan då. "Fredrikskyrkan" ("Frederikskirken" på danska). Runt den fanns det magnoliaträd.
 
 
Som fällde sina vackra blad på trottoaren nedanför.
 
 
Men vi går in i kyrkan va 😉! (Så fint med änglarna på dörren btw!)
 
 
Det fanns mycket vackert där inne! Fin lampa och fina vinklar och fina små arkitekturdetaljer!
 
 
Fina fönster och utsikt också!
 
 
Men vackrast var taket! Riktigt mäktigt!
 
 
Det är vid sånna här tillfällen man VERKLIGEN önskar att man hade en systemkamera!! ☹😔
 
 
Jag blir nästan lite tårögd när jag går in i sånna här vackra byggnader.
 
 
Utanför igen, såg jag en kvinna som satt med sina söta hundar mellan dom enorma pelarna.
 
 
 Vackert!
 
 
Vi trippade vidare och in på drottningens område.
 
 
Också rätt fina hus 🙂, eller slott är det väl ändå.
 
 
Tog en riktigt, riktigt turistig bild 😋
 
 
Vidare till drottningens trädgård!
 
 
 Där fanns det både konst, fontän och blommande träd.
 
 
Här går jag och inspireras.
 
 
Av dom här kantiga buskarna bland annat.
 
 
Mer magnolia 😍
 
 
Sen var vi i hamnområdet igen. Mycket konst-rikt där måste jag säga.
 
 
Fanns bland annat ett mystiskt hus som hade vita skulpturer i typ alla fönster, love it!
 
 
Posade lite utanför det 😜
 
 
Bakom mig på bilden innan så skymtar ni en staty där basen var dekorerade med sånna här fosiler, coolt va!
 
 
Ännu en byggnad som fångade mitt intresse. Lite tråkig kanske, men det var coolt med alla fönster, som dessutom var blåaktiga.
 
 
Nästa staty var av en prinsessa.
 
 
Under henne satt dom här två, undrar hur dom hänger ihop? 🤔
 
 
Kvinnan hade ett blommblad på tån.
 
 
Bredvid dom fanns en stenbänk och typ världens vackraste pelare med rosor!
 
 
På väg till den kända sjöjungfrun stötte vi på några gäss som hade får bäbisar 😍! Hade verkligen velat gosa med dom 😘!
 
 
 "Den Lille Havsfruen", får avsluta detta inlägg. Det var fett mycket folk där!
 
 
 
 
Hörs snart igen med mer från Köpenhamn ✋😄

Kommentarer:

1 aino:

hej
underbart jag älskar foton ett av dom där du står lite halvvänt mot kameran underbart vacker

Svar: Hej! Kul att du hittade dom :)! Tack så mycket <3 du får se mer sen <3
Sandra Rosén Dahlgren

Kommentera här: