Roadtrip - Odense!

När festen och morgonen efter var över, så packade vi in oss i bilen igen och begav oss emot Danmark!
 
(Ni Som inte riktigt hänger med kan uppdatera er genom att läsa Del 1, Del 2, och Del 3). Jag bokade sista minuten rum inför natten och innan vi åkte över Öresundsbron passade jag på att ta ut medecin och dom andra åt middag. Jag ville vänta med middag eftersom att jag inte var hungrig och dom åt hamburgare som jag verkligen inte kände för, då är det ju onödigt att äta det liksom. När vi korsade nästa bro så blev det komplicerat.. det började med att bilen liksom vibrerade. Vibrationerna blev krafitigare och kraftigare tills dom var mer som skakningar. Jag som satt i baksätet kände och hörde till slut tydligt att det var nåt fel vid däcket på min sida och "skrek" att vi var tvungna att stanna! Eftersom att bilarna svischade förbi i 110 utanför så att hela våran bil gungade så kändes det inte så smart att gå ut för att börja mekka.. Men bilen hade (som tur va) en ganska omfattande försäkring, så vi kunde ringa på hjälp. vi blev slussade fram och tillbaka från Sverige till Danmark och genom flera olika enheter, och efter att ha använt en språkblandning av Svenska, Danska och Engelska så stod det klart att en bärgare var påväg, den skulle komma inom en timme. Plötsligt så dök det upp nåt typ utav arbetsfordon bakom oss och en man kom fram till oss. Vi ba "var kommer du ifrån?", "Jeg kommer fra bron" svarade han :D. Vi förklarade varför vi stod där och att vi hade ringt på hjälp som skulle komma inom en timme. Varpå han förklarade att om vi hade kört på något på bron så var det vårt eget fel och inte brons fel, och så försökte han förhandla om tiden :D. Vi sa "inom en timme sa bärgaren att han skulle komma", "en halv timme" sa han, "inom en timme..." sa vi igen. "okej" sa han och gick och satte sig i sitt fordon. Och där satt han, lika länge som vi, vilket blev ca 2 timmar.. Men mot slutet av väntetiden kom han tillbaka (konstigt nog på bättre humör), frågade oss om lite allt möjligt drog snuskiga skämt, försökte bjuda på ciggaretter och kom med opassande kommentarer.. När bärgaren kom så frågade brosnubben direkt "varför tog det så lång tid?". Bärgaren hivade upp bilen på släpet och vi trippade in och satte oss hos chauffören. Sen fick vi faktiskt skjuts till Odense och vår övernattning! Väl där så var det bara att byta däcket som hade exploderat.. Klockan var nu nästan midnatt och jag hade inte ätit middag än. Men jag hade tur precis bredvid hotellet så fanns det ett nattöppet McDonalds´s. Vi checkade in och så gick jag och köpte en kycklingsallad med svart ris, gröna bönor och humus. Käkade på rummet innan jag deckade i överslafen.
 
 
 
 
Nästa morgon var det måndag och vi skulle äntligen få lämna båten, ha ha jag ska förklara. Jag bokade a
ett billigt rum på hotell "CabInn" som har inrett rummen efter hytterna på båtar, "hytt" på engelska är ju "cabin" så det blir ju the "Cab-Inn" fattar ni? :) ;). "Äntligen få lämna", för att det var fett trångt alltså! Men helt okej för en natt och till det priset vi fick.
 
Jag, trött och bara halvfixad men posar medgörligt för kameran ;)
 
 
 Sen ut på stan för att få se lite av Odense! Jag gick själv, för dom andra hade inte lust. Schysst brunnslock!
 
 
Vackra stockrosor (igen).
 
 
Jag ville till centrum, hade ingen karta och inget internet så gick på känsla. Känslan ledde mig till en "Röda Korset" butik, där jag fyndade rejällt (inlägg om det senare)! Passade då på att fråga damerna i kassan om vägen. och så fann jag till sist en del av centrum :). Här är en figur från en av "H.C Andersens" berättelser.
 
 
Gick in i några affärer, handlade lite och sen började det bli dags att försöka finna vägen tillbaka till dom andra som jag lämnat på en parkering. Men fotade en del saker under vägen. Denna var färgstark och fin så smög in mobilen mellan stängslet och tog några bilder.
 
 
 Jag gick och gick och gick.. Och hittade allt utom parkeringen..
 
 
Till slut satte jag mig ned bredvid den här fantastiska väggmålningen av streetart konstnären "Miss Take"
 
 
Jag har kontantkort vilket inte fungerar utomland om man inte fyller på med ett tillfälligt specialabonemang. Och eftersom att vi bara skulle va utomlands i några dagar plus umgås mestadels av tiden så tyckte jag att det var onödigt att fylla på det. Så plan B fick det bli! Jag hittade ett öppet wifi, gick in på "Facebook" och eftersom att ingen i mitt resesällskap var inloggad så ringde jag min kusin via messenger som kontaktade dom, så att vi fick kontakt och kunde bestämma en ny mötesplats. Så det ordnade sig :)!
 
 
Nya mötesplatsen blev en park där denna skulptur av "Lauritz Rasmussen" stod.
 
 
Jag återförenades med resesällskapet och vi åkte vidare mot nästa mål :)!

Kommentera här: